Teknologi, innovasjon og digitalisering
Ny teknologi og digitalisering er vesentlig for å fremme innovasjon i alle deler av nærings- og arbeidslivet, og det må tilrettelegges for det.
Innhold på siden
Den første kartleggingen av møtet mellom handel og teknologi i Norge
Handelsteknologi, eller retailtech, har hittil ikke vært et etablert begrep i Norge. Med denne rapporten kartlegger Virke disse virksomhetene og presenterer hva de er opptatt av for å lykkes. 130 bedrifter er definert som norske retailtech-aktører. De omfatter et bredt spekter av teknologi og tjenester som støtter butikker og kjeder i hele verdikjeden – fra drift av fysiske butikker til digital betalingsinfrastruktur og logistikkoptimalisering.
Trenger du hjelp til å løse din utfordring?
Har dere en utfordring innen digitalisering eller IT som dere trenger hjelp til å løse? Virke har satt sammen en gruppe med eksperter fra teknologi, rådgivning og handel. De kan dele beste praksis fra andre aktører, guide til skreddersydde verktøy eller koble dere med riktig kompetanse. Rådene er uforpliktende, og gratis for deg som er medlem av Virke.
Gruppen har spisskompetanse på handel, men virksomheter fra andre bransjer kan også be om hjelp.
Virke-gjennomslag i digitaliseringsstrategien
Det er avgjørende at Norge er ledende på digitalisering. For handels- og tjenestenæringene handler det om å legge til rette for vekst, forenkling og like konkurransevilkår. Virke har fått gjennomslag på alle punkter i regjeringens digitaliseringsstrategi, som ble lagt frem 26. september. Vi følger med på hvordan strategien settes ut i livet og treffer handels- og tjenestenæringene.
Hovedpunkter i digitaliseringsstrategien:
- Vekst og utvikling
Virke har fått gjennomslag for at det fremmes en ny lov om datadeling som skal gi private virksomheter tilgang til data fra offentlig sektor for innovasjon og verdiskaping. Det skal etableres en nasjonal infrastruktur for kunstig intelligens som kan brukes til forskning, næringsutvikling, og det skal skapes sterke synergier med europeisk digitaliseringspolitikk, bla basert på EUs KI-forordning, som blir gjennomført i norsk rett så raskt som mulig. - Forenkling
Hele offentlig sektor skal digitaliseres for å tilby raskere saksbehandling og bedre samhandling med privat sektor. Alle skal få tilbud om digital lommebok og eID. - Like konkurransevilkår
Regjeringen vil innføre forordningen om digitale tjenester (DSA) og digitale markeder (DMA). Virke har kritisert regjeringen for å være sent ute med å følge EUs regulering av de globale digitale plattformene og markedsplassene. Det er viktig for å sikre at norske borgere har samme rettigheter og at norske virksomheter har samme konkurransevilkår som i EU i møte med sosiale medier og digitale markedsplasser som Amazon, Shein og Temu.
Endret exit-skatt øker risiko for gründere
Finansdepartementet sendte i våres forslag om endring i exit-skattereglene på høring. Det gjelder skattlegging av latent gevinst og tap på aksjer og så videre når personlig eier flytter fra Norge eller overfører slike eiendeler til noen som er bosatt utenfor Norge.
Ved utflytting eller overføring som skjer fra og med nå, må utflyttingsskatten betales innen 12 år. Skatteyter får valget mellom å betale skatten årlig i rentefrie rater eller å utsette hele beløpet i 12 år, da med renter. Utflyttingsskatten begrenses til å omfatte verdiendringer som har oppstått mens eieren har vært bosatt i Norge. Det innebærer at Norge ikke skal skattlegge gevinster som er opparbeidet før innflytting til Norge, og at verdifall etter utflytting ikke reduserer utflyttingsskatten. Dette kan innebære en stor risiko for gründere som av ulike årsaker har behov for å flytte ut av Norge en periode. Gründere vi har vært i kontakt med melder at de vil være redde for å flytte midlertidig til utlandet som følge av de nye reglene.
Vi tar opp risiko for gründere og fare for innelåsningseffekt i høringen. Vi mener dessuten at exit-skatten ikke løser det grunnleggende problemet med for høy eierbeskatning i Norge. Norske eiere har en særnorsk formuesskatt på verdier i næringslivet.
Problemet, særlig for gründere, er at denne skatten må betales uavhengig av om bedriften tjener penger. Det kan ta mange år før en nystartet bedrift tjener penger og gründere/investorer får avkastning på den investerte kapitalen.
Likevel må gründeren årlig betale formuesskatt på investeringene:
- driftsmidler
- aksjer og andre verdipapirer
Dette rammer vekstbedrifter med norsk eierskap. Derfor prioriterer Virke å fjerne denne skatten på norsk eierskap.
Vi mottar gjerne innspill fra dere medlemmer.
Dette skjer
Se alle arrangementerDitt medlemskap fra A til Å
Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.
Ditt medlemskap fra A til Å
Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.
Ditt medlemskap fra A til Å
Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.
Bruk av kunstig intelligens (KI) i arbeidslivet
Vi mener:
- Foreløpig er det lite som tyder på at arbeidsplassene våre kommer til å forsvinne på grunn av kunstig intelligens
- Kunstig intelligens kommer derimot til å få stor innvirkning på arbeidsoppgavene våre i årene som kommer
- Akkurat nå jobber mange selskaper med å utvikle applikasjoner som vil gi deg en mulighet til å spisse KI-teknologien inn mot helt nye bruksområder.
- Før du får tilgang på disse, kan du imidlertid ha mye å tjene på å bli kjent med teknologien – slik at du og din virksomhet er forberedt
Siste nytt
-
: Stortinget bør si nei til markedsetterforskningsverktøyet
Virke har bedt Stortingets næringskomité om å ikke slutte seg til regjeringens forslag. Vi mener de bør vente med å behandle spørsmålet om innføring av markedsetterforskningsverktøy til konkurranselovutvalget har utredet modernisering og oppdatering av konkurranseloven.
Utvalget, som ble satt ned 6. september i år, bør få spørsmålet om markedsetterforskningsverktøy som del av sitt mandat. Det mener Virke, Advokatforeningen og NHO. Dette er nødvendig for å sikre at en eventuell innføring av et slikt verktøy er rettssikkert og forholdsmessig. Regjeringens forslag fikk mye kritikk i høringsrunden for å ta for lett på konsekvensene av maktoverføring til Konkurransetilsynet, og den uforutsigbarheten dette medfører for næringslivet. Det nye verktøyet innebærer at Konkurransetilsynet får svært vide fullmakter til å gå inn i alle markeder og overfor virksomheter som driver lovlig.
Innfør heller DMA
Verktøyet er ment å gjelde for alle bransjer. Regjeringen peker bl.a på digitale markeder, som er konteksten for EU-landenes diskusjon om å innføre nye konkurransepolitiske virkemidler. EU har imidlertid ikke anbefalt et markedsetterforskningsverktøy som regjeringen foreslår, men har vedtatt en forordning om digitale markeder (DMA), som stiller krav til store digitale plattformer om å ivareta rettferdig konkurranse. Virke har bedt regjeringen og Stortinget innføre DMA. Regjeringen har nylig bestemt at DMA skal tas inn i EØS-avtalen og norsk lov. Stortinget vil beslutte 10. desember om markedsetterforskningsverktøyet skal innføres eller om saken skal overføres til konkurranselovutvalget.
Universell utforming av IKT-løsninger
Statistikk viser at omtrent 1 av 5 av befolkningen opplever en eller annen form for funksjonsnedsettelse som gjør at de har behov for universell utforming (UU). Regelverket som gjelder for IKT-løsninger i Norge, krever at de skal være universelt utformet, noe som innebærer å skape produkter og tjenester som er tilgjengelige for alle, uavhengig av individuelle utfordringer eller funksjonsnedsettelser.
I dag utføres det tilsyn av både private og offentlige virksomheter, for å se om deres IKT-løsninger følger kravet for UU. Når den endelige tilsynsrapporten er sendt ut, har virksomheten kun åtte uker på seg til å rette opp de eventuelle bruddene som er dokumentert i tilsynsrapporten. Dersom virksomheten ikke viser vilje til å rette opp etter pålegg om å korrigere bruddene, kan det påløpe dagbøter.
Så, hvordan sørge for at din IKT-løsning er universelt utformet?
Det er flere måter å sikre at virksomheten er på riktig side av lovverk og brukervennlighet på:
- Les deg opp
Tilsynet for universell utforming av ikt har gjort det enklere å følge med på hva som gjelder for hvilke områder, les deg opp på uutilsynet.no med jevne mellomrom. - Få skreddersydd rådgivning
Det er tidkrevende å sette seg inn i regelverket. Ønsker du mer en type rådgivning, har vi medlemmer med spisskompetanse på området som gir rådgivning, opplæring og hjelp til å sørge for at deres IKT-løsninger følger det norske og europeiske regelverket for UU. Useit tilbyr medlemmer i Virke 20% rabatt på komplett UU-analyse.
Se også
-
Arbeidsliv - Inkludering
Dersom vi lykkes med å inkludere flere i arbeidslivet vil det bety svært mye for den enkelte, for arbeidsgivere som har behov for arbeidskraft og for det norske samfunnet.
-
Arbeidsliv - Arbeidsforhold
For å styrke det organiserte arbeidslivet vil Virke jobbe for å øke organisasjonsgraden og tariffdekning i handels- og tjenestenæringene.
-
Arbeidsliv - Kompetanse
Det må knyttes tettere bånd mellom skole og arbeidsliv, slik at utdanningsinstitusjonene i større grad tar hensyn til arbeidslivet og arbeidsmarkedets behov.
Kontakt
Slik bruker du medlemskapet
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.