Store samfunnsøkonomiske gevinster i å velge callsentre

Publisert:

Norske offentlige virksomheter kan spare 120 millioner kroner i året ved å bruke private callsentre i stedet for egne kundesentre. Det viser en rapport som analysebyrået Oslo Economics har utført for Virke.

Mann med headset
Ny rapport fra Virke viser store besparelser for det offentlige i å velge private callsentre fremfor å bruke interne kundesentre

I dag er det ingen offentlige virksomheter som bruker private callsentre, en kontrast til andre private bedrifter innen f eks. bank og forsikring.

Ifølge rapporten er grunnen for de samfunnsøkonomiske besparelsene er bl. a. kostnadseffektive prosedyrer, opplæring og utvikling av datasystemer, større spillerom i bemanningssituasjon, og, foruten å overta drift av kundesentre, bistå offentlige virksomheter i perioder med stort trykk, spesialisering og har ofte gode systemer på kundefeedback.

Les saken i Vestviken24 HER (bak betalingsmur), eller Tønsbergs Blad  26 juni.

Les rapporten HER.