Rettferdig konkurranse i og mellom bransjer

For å sikre verdiskaping og best mulig tilbud til kundene er det viktig at virksomheter som konkurrerer i samme marked har like konkurransevilkår. Virke ønsker å bidra til å sikre like konkurransevilkår mellom bedrifter som konkurrerer med hverandre, enten de opererer i samme bransje eller er bransjeoverskridende.

Den kontinuerlige utviklingen av nye forretningskonsepter og bransjeglidning har endret konkurransesituasjonen for handels- og tjenestevirksomheter. Det blir derfor viktig å sikre like konkurransevilkår blant bedrifter som opererer innenfor samme marked. Dette er avgjørende for å fremme høy verdiskaping og et optimalt tilbud til kundene. Når alle aktører har like rammebetingelser vil det også oppmuntre til innovasjon og bedre kvaliteten på produkter og tjenester til fordel for forbrukerne.

Styrking av Konkurransetilsynet

Næringsminister Cecilie Myrseth la fredag 6. september frem det nye markedsetterforskningsverktøyet i konkurranseloven. Verktøyet skal styrke Konkurransetilsynet ved å senke terskelen for når tilsynet kan etterforske mulige brudd på konkurranseloven. Det skal gjelde for alle markeder.  

Vi har advart mot at det nye verktøyet vil gi økt uforutsigbarhet for næringslivet. Konkurransetilsynet kan iverksette etterforskningsprosesser mot enkeltvirksomheter som driver lovlig virksomhet, uten at det er konkrete mistanker om brudd på konkurranseloven. Tilsynet skal likevel ikke kunne iverksette midlertidige tiltak mot virksomhetene, altså mens etterforskningen pågår, slik departementet først foreslo i høringen. Her har Virke og andre som har protestert mot det nye virkemiddelet blitt hørt.

Lovendringen er lagt frem for Stortinget, som setter i gang behandling senere denne høsten. Virke vil følge opp saken der. Dersom Stortinget gir tilslutning til lovendringen, vil den sannsynligvis tre i kraft i løpet av 2025.

Konkurranse mellom bransjer og salgskanaler

Handelen endrer seg raskt blant annet som følge av teknologiske endringer og endret kundeadferd. Ulike digitale salgskanaler vokser, dermed også konkurranseflatene i handelsnæringen. Endringene er blant annet beskrevet i stortingsmeldingen for handel «Kunden har alltid nett», som både tar opp den voksende netthandelen og den voksende grensehandelen.

Økt netthandel øker konkurransen mellom bedriftene i ulike kanaler, innenlands og utenlands. Grensehandelen øker konkurransen mellom aktører i Norge og aktører på den andre siden av grensen, særlig i Sverige. Virke har et overordnet politisk mål om å sikre like konkurransevilkår mellom bedrifter som konkurrerer med hverandre, enten de opererer i samme bransje, er bransjeoverskridende, opererer i ulike kanaler eller på hver sin side av landegrensen.

Mål:

  • Gjennomslag i EUs institusjoner for regulering som ansvarliggjør digitale salgsplattformer, innenfor og utenfor EU/EØS, og gir like vilkår mellom disse og annen handel med hensyn til produktkrav og forbrukerrettigheter
  • Gjennomslag hos norske myndigheter for å følge EUs reguleringspakker i den grønne giv og den digitale agenda, og ha like vilkår i det indre marked med hensyn til miljøkrav og krav til digitale plattformer
  • Sikre at multinasjonale selskaper  betaler skatt på overskudd tjent i Norge
  • Fjerne tekstolltilfritaket for utenlandske nettbutikker registrert i VOEC for å få likebehandling mellom norsk handel og utenlandske nettaktører

Virkes forum for offentlige anskaffelser

Virkes forum for offentlige anskaffelser er et forum der Virkes medlemmer kan møtes for å diskutere aktuelle anskaffelsesrettslige spørsmål, få faglig påfyll fra eksperter på området og nettverk av innkjøpsansvarlige.

  • Forumet er gratis for Virkes medlemmer
  • Holdes 4 ganger i året (fysisk eller digitalt)

Mer informasjon og mulighet for påmelding kommer.

NOU 2023: 26 Ny lov om offentlige anskaffelser

Innspill fra forumet til høringssvar fra Virke oppsummert:

  • Vi støtter fokus på forenkling og standardisering av loven.
  • Vi støtter en økt terskelverdi for anskaffelsesregelverket fra dagens 100 000 kroner til 300 000 kroner. For eksempel gjør et rigid regelverk fra 100 000 kr gjør det i dag spesielt vanskelig for gründere å prioritere tid til å levere på offentlige anskaffelser. Ofte har ikke gründere, som jo jobber med innovasjoner, mange referanser å vise til fra før, som kan bidra til ekskludering fra offentlig konkurranser.
  • Vi ønsker økt fokus på markedsdialog, altså at innkjøperne i større grad benytter seg av dialog med markedet, i forkant av anskaffelser.

Her kan du lese mer om den nye loven 
Les hele høringssvaret fra Virke

Ønsker du å delta? Meld interesse her

Mer effektiv merverdiavgift i kultur- og besøksnæringene

Vi jobber for at det skal vedtas en utredning av felles lav merverdiavgift på alle kulturnæringer, samt en opprydning i- og forenkling av merverdiavgiftssystemet for kulturfeltet.

Merverdiavgiftssystemet fremstår som komplisert og rotete for mange kulturnæringsaktører. Størst utfordring opplever de som befinner seg delvis innenfor og utenfor dagens merverdiavgiftssystem. Det er krevende å vite hvilke deler av virksomheten som er omfattet av momsplikt, hvilke som er utenfor samt hvordan man i de enkelte tilfeller finner riktig avgrensning. Dette gir betydelige praktiske problemer, ved siden av negative konkurransemessige og økonomiske effekter som følge av merverdiavgift som låses inne.

Vi har bedt Samfunnsøkonomisk analyse AS å drøfte de økonomiske og administrative kostnadene for reiselivs- og kulturvirksomheter som følge av å måtte operere med flere mer-verdiavgiftssatser, samt skillet mellom tjenester som er innenfor og utenfor merverdiavgiftssystemet. Som del av drøftelsen inkluderes kostnadsberegninger for bransje og typiske eksempelvirksomheter i reiselivs- og kulturnæringene. Se rapporten

Offentlig eide treningssentre og risiko for konkurransevridning

Kommuner som driver næringsvirksomhet, noe kommersielle treningssentre kan være et eksempel på, kan motta ulovlig offentlig støtte gjennom skattefritak og konkursimmunitet når de driver i konkurranse med private aktører.

Vi jobber for at slik virksomhet skal skje på like vilkår, og for å få endret regelverk og praksis slik at ulovlig statsstøtte ikke lenger skal forekomme slik vi har sett eksempler på.

Se: Offentlig eide treningssentre og risiko for konkurransevridning - Case: Drøbak Frogn Idrettsarena apporten Offentlig versjon.

Konkurranse mellom offentlige og private aktører innen kommersiell parkeringsvirksomhet

Rapport utarbeidet for Virke.

Se rapporten

Guide til deg som konkurrerer med det offentlige

Hvis du opplever konkurranse fra kommune eller andre i offentlig sektor er dette guiden for deg! 

Her får du introduksjon til regelverket og praktiske råd til hvordan du kan hjelpe deg selv i møte med konkurrenter som har det offentlige i ryggen: Hvilke røde flagg skal du se etter? Hva er tegn på en konkurransefordel eller -hindring? Hvordan ber du om innsyn? Og hvordan følger du opp hvis du mener at det offentlige påvirker konkurransen?

Se rapporten

Kontakt

Slik bruker du medlemskapet

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene