Produsentforeningen

Produsentforeningen i Virke organiserer og jobber for norske film-, tv- og spillprodusenter. Virke har nærmere 170 uavhengige produksjonsselskaper som medlemmer. Våre medlemmer er produsenter av alt fra kort- og dokumentarfilm, spillefilm og tv-program til reklamefilm, spill, oppdragsfilm og andre audiovisuelle produksjoner. Virke har samlet inn data og rapportert fra norske dataspillprodusenter siden 2017. Vi forhandler overenskomster, jobber for gode politiske rammer for næringen og er opptatt av utvikling av bransjene.

Slik treffer statsbudsjettet bransjen

  • Ingen styrking av film

    Budsjettforslaget for 2025 viser ingen satsing på film. Det er positivt at Filmfondet nå ser ut til å bli indeksregulert, men det er ingen økninger i bevilgningen som reflekterer det økte produksjonskostnadsnivået. 

    Bevilgningen til regionale filmvirksomheter får også en prisomregning, men den regionale satsingen regjeringen startet på i forrige budsjett blir ikke fulgt opp i dette budsjettforslaget. 

    Manglende styrking av filmfondet, manglende styrking av insentivordningen for film- og serieproduksjon, og manglende innføring av en medfinansieringsløsning for audiovisuell produksjon er den sørgelige konklusjonen i dette budsjettforslaget.

  • Skuffende om insentivordningen for film- og serieproduksjon 

    Insentivordningen for film- og serieproduksjon er i praksis nær halvert i løpet av regjeringsperioden. Foreløpig tilgjengelige friske midler for 2025 vil være ca 60 mill kr, som er en nedgang fra 2024. Av den samlede rammen på 130 mill kr er 70 mill kr satt av til tilsagn gitt tidligere over ordningen.

    Virke har jobbet lenge for en konkurransedyktig og regelstyrt ordning, i tråd med anbefalingene regjeringen har fått i Olsberg-rapporten i 2023. Denne regjeringsbestilte rapporten, i likhet med all dokumentasjon bransjen selv har lagt fram, viser at ordningen er samfunnsøkonomisk lønnsom, og at innspillinger gjort over denne ordningen allerede lagt igjen en verdiskaping i Norge på 4,7 ganger før refusjonen kommer til utbetaling.  

    Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke følger opp på sine egne mål om å styrke ordningen, og at ordningen fortsetter å være lite forutsigbar og lite konkurransedyktig, og at den heller ikke legger til rette for at flere norske produksjoner får mulighet til å spille inn i Norge. Over tid har Norge tapt filmprosjekter som kunne ha tilført flere milliarder kroner til den norske økonomien, og skapte arbeidsplasser i distriktene og store ringvirkninger i omkringliggende næringer. 

  • Øremerkede midler til innkjøp av dataspill

    Det foreslås 5 mill kr i øremerkede midler til dataspillsatsing, for å opprette en prøveordning under NFI for tilskudd til innkjøp av dataspill. Det er positivt at norske spill gjøres tilgjengelig for barn og unge i større grad. Tiltaket bidrar imidlertid ikke til å styrke den produserende norske spillbransjen.

    Vi etterlyser at regjeringen leverer på dataspillstrategien for 2024-2026, hvor regjeringen satte som tiltak å styrke filmfondet med økte bevilgninger til utvikling og lansering av dataspill. Det er overraskende at dette ikke følges opp i budsjettforslaget. 

  • Det haster med å få medfinansiering av audiovisuelle produksjoner

    Regjeringen har fortsatt ikke innført en medfinansieringsplikt for strømmetjenesteaktører, på tross av bred støtte fra en samlet bransje. Når det heller ikke er vekst i de statlige bevilgningene, er det viktigere enn noensinne at regjeringen sørger for å innføre systemer en rekke andre land i Europa for lengst har innført, som kan sikre tilgang på annen finansiering til norske filmer og serier.

    Medfinansiering er nødvendig for at vi skal kunne ha en bærekraftig, levedyktig bransje med aktivitet og arbeidsplasser i hele landet.  

    Norsk produksjonsbransje må få like konkurransevilkår som andre land. Mangelen på medfinansieringsordning stiller norsk bransje i en vanskeligere posisjon enn internasjonale. Norge er forpliktet til å innføre en kvote på 30 pst. europeisk innhold. Vi ønsker at mest mulig av dette skal være norsk. Da må det innføres forpliktelser om at strømmeaktørene skal være med og investere/finansiere i norsk innhold.

5 nøkler for en fremtidsrettet sektor 2023-2025

  • 1. Sterk kulturell infrastruktur

    Ambisjon: Alle skal ha muligheten til å utøve og oppleve kultur

    • Sikre trygge og forutsigbare økonomiske rammevilkår for institusjonene på statsbudsjettet med full kompensasjon for lønns- og prisvekst.
    • Iverksette en opptrappingsplan for å adressere rehabiliteringsetterslep av museumsbygg som dokumentert ifm. museumsmeldingen.
    • Styrke satsingen på gode og egnede kulturarenaer i hele landet for å møte behovet som fremgår av kulturmeldingen, frivillighetsmeldingen og barne- og ungdomsmeldingen.
    • Oppgradere digital infrastruktur i kino-Norge for å bevare den desentraliserte kino-strukturen.
    • Styrke tiltak for språk og lesing sammen med en økt satsing på skolebibliotek.
  • 2. Strategisk satsing på bærekraft

    Ambisjon: En klimanøytral kultursektor innen 2050

    • Legge FNs bærekraftsmål til grunn for all kulturpolitikk.
    • Utrede og innføre målrettede tilskuddsordninger og stimuleringstiltak som fremmer grønn omstilling i kultursektoren.
    • Sluttføre arbeidet med en klimapartnerskapsavtale mellom regjeringen og kultursektoren, basert på felles kriterier for slike avtaler.
    • Stimulere til sunn, grønn omstilling gjennom krav, reguleringer og tilretteleggelse. Kartleggingen av sektorens utslipp bør legges til grunn for tiltak for klimagasskutt.

    Mer om hva vi gjør på området

  • 3. Vekst i kreativ næring

    Ambisjon: Økt verdiskaping og sysselsetting i kreative næringer

    • Ferdigstille strategi for kreative næringer og iverksette tiltakene i denne.
    • Gjennomgå virkemiddelapparatet med tanke på å styrke økonomisk verdiskaping og sysselsetting.
    • Iverksette tiltak og lovverk som sikrer at immaterielle verdier og rettigheter kan bli hos norske selskaper.
    • Trappe opp insentivordningen for film- og serieproduksjon med mål om at ordningen gjøres regelstyrt.
    • Ferdigstille strategi for dataspill og iverksette tiltakene i denne.
    • Trappe opp regional filmsatsing over hele landet.
    • Styrke tilskudd til norsk kultureksport og utrede tiltak for å motvirke utflagging.
    • Etablere økonomiske insentiver som kan bidra til mer investeringskapital i kreative næringer, f.eks. offentlig-private samarbeidsprosjekter, investeringsprogrammer og fond.
  • 4. Skatte- og avgiftspolitikk for gode konkurransevilkår

    Ambisjon: Forenkle næringsdrift og øke kapitaltilgang

    • Gjennomgå merverdiavgiftsystemet for kultur med sikte på opprydding og forenkling. Etablere flat lav merverdiavgift for kultursektoren.
    • Fjerne kinoavgiften og etablere medfinansieringsordningen for strømmeaktører og kino.
    • Utrede skatteinsentiver som gjør det mer attraktivt å investere i kreative næringer og utvikle strategiske partnerskap.
    • Regelstyre full momskompensasjon for kulturfrivilligheten.

    Mer om hva vi gjør på området

  • 5. Kunnskaps- og kompetansefokus

    Ambisjon: Møte fremtidens kompetansebehov i kreative arbeidsplasser

    • Utrede og fremme forslag om stimuleringstiltak for et løft innen digitalisering og innovasjon.
    • Forbedre tallgrunnlag og registerdata for datadrevet innsikt i kulturnæringene.
    • Opprette treparts bransjeprogram for kultur- og kreativ næring.
    • Forstå og møte utfordringene og mulighetene som ligger i generativ KI.

    Mer om hva vi gjør på dette området

Mer effektiv merverdiavgift i kultur- og besøksnæringene

Vi jobber for at det skal vedtas en utredning av felles lav merverdiavgift på alle kulturnæringer, samt en opprydning i- og forenkling av merverdiavgiftssystemet for kulturfeltet.

Merverdiavgiftssystemet fremstår som komplisert og rotete for mange kulturnæringsaktører. Størst utfordring opplever de som befinner seg delvis innenfor og utenfor dagens merverdiavgiftssystem. Det er krevende å vite hvilke deler av virksomheten som er omfattet av momsplikt, hvilke som er utenfor samt hvordan man i de enkelte tilfeller finner riktig avgrensning. Dette gir betydelige praktiske problemer, ved siden av negative konkurransemessige og økonomiske effekter som følge av merverdiavgift som låses inne.

Vi har bedt Samfunnsøkonomisk analyse AS å drøfte de økonomiske og administrative kostnadene for reiselivs- og kulturvirksomheter som følge av å måtte operere med flere mer-verdiavgiftssatser, samt skillet mellom tjenester som er innenfor og utenfor merverdiavgiftssystemet. Som del av drøftelsen inkluderes kostnadsberegninger for bransje og typiske eksempelvirksomheter i reiselivs- og kulturnæringene. Se rapporten

Rapport

Kulturlivets klimapåvirkning

Hvordan kan kulturfeltet kutte i utslipp av klimagasser? Det forsøker denne rapporten å svare på ved å gi en oversikt over klimapåvirkningen fra kultursektoren, og eksempler på hvordan ulike aktører i sektoren jobber for å kutte utslippene sine.

Høring

  • Regjeringen skroter medfinansiering – nå må vi sette vår lit til Stortinget!

    Regjeringen har lagt fram en proposisjon til Stortinget som svært overraskende skrotet medfinansieringsordningen for internasjonale strømmeaktører som opererer i Norge.

    Helt siden filmforliket i 2015 har samtlige partier vært enige om å innføre medfinansieringsordningen. En hel norsk film- og seriebransje blir skadelidende når regjeringen nå sier nei takk til millioner av kroner som skulle sikre utvikling og produksjon av norske serier og filmer.  Vi reagerer kraftig på regjerningens utsettelse av medfinansieringsplikten, og mener den mangler en god nok begrunnelse. Bransjerådet for film har sendt inn felles innspill til Stortinget.

    Les innspillet

Dette skjer

Se alle arrangementer
  1. Ditt medlemskap fra A til Å

    Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.

Produsentforeningen 90 år

Produsentforeningens kavalkadevideo fra 90-års jubileet

Smittevern: Sikker gjennomføring av audiovisuelle produksjoner

Denne nye veilederen for smittevernplan for audiovisuelle produksjoner består av Bransjerådet for film sine overordnede retningslinjer, og veiledning i hvordan man kan iverksette disse.

Nettverk for ledere

Trenger du en sparringspartner - eller flere? I våre nettverk møtes 10-20 personer fra ulike virksomheter som har tilsvarende stillinger. Vi møtes for å diskutere konkrete temaer og problemstillinger fra hverdagen.

Hvert møte vil være todelt; det vil være et konkret fagtema på hver samling og erfaringsutveksling/sparring med dine felles nettverksdeltakere.

Styre

  • Bransjestyret for 2024/2025

     Tittel

    Navn

    Selskap

    Gruppe

    Pers. vara

    Selskap

    Styreleder

    Sveinung Golimo

    Nordisk Film Prod.

    Uavh. av gruppe

    Carsten Aanonsen

    Indie Film

    Nestleder

    Synnøve Hørsdal

    Maipo

    Uavh. av gruppe

    Gudny Hummelvoll

    Hummel Film/Rubicon

    Styremedlem

    Erlend Røeggen

    Nordisk Film TV

    TV-underholdning

    Nina Schrader

    Monster

    Styremedlem

    Ivar Køhn

    Rubicon

    Drama

    Knut Inge Solbu

    Fenomen

    Styremedlem

    Asle Vatn

    Storm Films 

    Spillefilm

    Dyveke Graver

    Eye Eye Pictures

    Styremedlem

    Christian Aune Falch

    UpNorth

    Dokumentar

    Thorvald Nilsen

    Indie Film Bergen

    Styremedlem

    Erik Hoftun

    Snowcastle

    Spill

    Catharina Bøhler

    Sarepta

    Styremedlem

    Guri Neby

    Einar Film

    Reklame

    Eivind Sæther

    WeMake

    Styremedlem

    Kristine Knudsen

    Den siste skilling

    Animasjon

    Stian Tveiten

    Qvisten

    Valgkomité for 2024/2025

    Mone Mikkelsen One Big Happy Family
    Ruben Thorkildsen Storm Films
    Eric Vogel Tordenfilm
  • Vedtekter for Virke Produsentforeningen (VP)

    Versjon vedtatt i årsmøtet 1. juni 2022.

     1. Navn

    Bransjegruppens navn er Virke Produsentforeningen.

    2. Formål

    Formålet er å ivareta norske film-, TV-, spill- og reklameprodusenters ideelle, yrkesmessige og økonomiske interesser.

     3. Oppgaver

    Til VPs oppgaver hører å kontinuerlig arbeide for formålet, herunder å:

    (1) arbeide for å sikre tilfredsstillende nasjonale og internasjonale rammebetingelser for medlemmene,

    (2) inngå rammeavtaler med interesseorganisasjoner, forvaltningsorganisasjoner, kringkastere mv,

    (3) yte bistand og rådgivning til medlemmene innen tariffspørsmål,

    (4) yte bistand og rådgivning til medlemmene innenfor foreningens formål,

    (5) inngå bindende avtaler som tillater nærmere avgrenset utnyttelse av medlemmenes offentliggjorte eller utgitte verk eller prestasjoner, samt opptak av disse,

    (6) inngå bindende avtaler om innkreving, forvaltning og fordeling av vederlag eller kompensasjon for utnyttelse av medlemmenes verk, prestasjoner eller opptak som angitt i punkt (5), eller utnyttelse som er hjemlet direkte i lov eller i vedtak truffet av offentlig organ ved hjemmel i lov,

    (7) forvalte fullmaktene i punkt (5) og (6) gjennom felles forvaltningsorganisasjon som VP er medlem av, herunder utenlandsk organisasjon for tilsvarende rettigheter i utlandet.

    Fullmaktene i punkt (5) og (6) er ikke-eksklusive.

    (8) utnevne medlemmer til de organer, styrer, stiftelser, utvalg mv. der VP skal være representert.

    4. Organisering

    4.1 Generelt

    VP inngår i Hovedorganisasjonen Virke og er underlagt Virkes vedtekter og administrasjon, men VP skal ha egne vedtekter og eget bransjestyre.

    Medlemmenes interesser og VPs arbeid ivaretas av følgende organer:

    - Årsmøte

    - Bransjestyre

    - Valgkomité

    - Faggrupper

    - Regionale utvalg

    I samtlige organer treffes alle avgjørelser ved simpelt flertall dersom ikke annet er bestemt i disse vedtektene.

    Dersom stemmetallet er likt, teller Bransjestyreleders stemme dobbelt. VP ledes av utpekt Bransjeleder.

    4.2 Årsmøtet

    Gjennom Årsmøtet utøver medlemmene den øverste myndighet i VP.

    Etter innkallelse fra styret avholdes Ordinært årsmøte hvert år senest innen utgangen av mai. Innkallelse, vedlagt dagsorden over de saker som skal behandles og eventuelt tas opp til avstemning, skal skje med minst tre ukers varsel før Årsmøtet.

    Følgende saker skal behandles:

    1. Valg av ordstyrer.
    2. Bransjestyrets årsberetning.
    3. Fremleggelse av VPs regnskap for VPs bransjefondsmidler.
    4. Valg av Bransjestyreleder og nestleder av Bransjestyret (hvert 2. år)
    5. Valg av Bransjestyre.
    6. Valg av vararepresentanter til Bransjestyret.
    7. Valg av valgkomité.
    8. Fastsettelse av eventuelle honorarer.
    9. Behandling av forslag som er innkommet minst fem uker før årsmøtet, og som er nevnt i innkallelsen.

    Bransjestyret skal besørge at skriftlig referat sendes ut til samtlige medlemmer senest 14 dager etter avholdt Årsmøte.

    Årsmøtevedtak kan ikke være i strid med Virkes vedtekter eller retningslinjer vedtatt av Hovedstyret i Virke.

    4.3 Ekstraordinært årsmøte

    Ekstraordinært årsmøte avholdes når et flertall i styret eller minimum 10 % av VPs medlemmer krever det. Innkallelse skjer med minimum én ukes varsel med mindre innkallingen omhandler VPs oppløsning/uttreden, jf. punkt 13.

    Ekstraordinært årsmøte kan bare vedta saker som er nevnt i innkallelsen. Det påligger Bransjestyret å sende referat til samtlige medlemmer senest 14 dager etter et Ekstraordinært årsmøte.

    Referatet skal undertegnes av Bransjestyreleder og to øvrige styremedlemmer.

    4.4 Bransjestyret

    Valg av Bransjestyret

    VP skal ledes av et styre på ni representanter med personlige vararepresentanter.

    Fortrinnsvis velges to representanter fra spillefilm- og dramaprodusentene, to representanter fra TV-produsentene, én representant fra reklamefilmprodusentene, én representant fra dokumentarfilmprodusentene, én representant fra animasjonsprodusentene og én representant fra spillprodusentene. Den niende representanten med vararepresentant velges på fritt grunnlag innenfor VPs medlemsmasse.

    Bransjestyret med vararepresentanter velges på Årsmøtet for ett år av gangen. Bransjestyreleder og nestleder velges for to år av gangen, fortrinnsvis i ulike år slik at det sikres en viss kontinuitet i Bransjestyrets ledelse.

    Bransjestyrets ansvar

    Bransjestyret skal sørge for forsvarlig organisering av virksomheten i VP i samsvar med VPs vedtekter og årsmøtets vedtak og Hovedstyret i Virkes retningslinjer (jf. Virkes vedtekter § 3-3, 2. avsnitt, 4 underpunkt). Virke ansetter Bransjeleder etter innstilling fra Bransjestyret. Virke utarbeider i samarbeid med Bransjestyret en instruks for Bransjelederens stilling.

    Bransjestyret kan ta avgjørelser på vegne av VP som ikke i lov eller i henhold til VPs vedtekter, eller Hovedorganisasjonen Virkes vedtekter er lagt til andre organer. Bransjestyrets kompetanse omfatter ikke saker som etter VPs forhold er av uvanlig art eller stor betydning.

    Styrevedtak kan ikke være i strid med Virkes vedtekter eller retningslinjer vedtatt av Sentralstyret.

    Bransjestyret kan i nødvendig utstrekning fastsette planer og budsjetter for VPs aktivitet, inkludert VPs langsiktige strategiske oppgaver.

    Beslutningsdyktighet mv

    Bransjestyret er beslutningsdyktig når Bransjestyreleder eller nestleder samt tre øvrige bransjestyremedlemmer er til stede på møtet og er stemmedyktige.

    Personlige vararepresentanter har møte- og talerett i bransjestyremøter, men kun stemmerett når det styremedlem de er vara for, ikke er til stede.

    4.5 Komitéer, utvalg, faggrupper og regionale utvalg

    Bransjestyret kan som ledd i VPs arbeid beslutte å nedsette komitéer, utvalg, faggrupper og opprette regionale utvalg og delegere myndighet til medlemmene i VP eller Bransjelederen.

    En valgkomité skal innstille kandidater til valg for Årsmøtet.

    Valgkomitéen skal bestå av 3 medlemmer hvorav 1 medlem hvert år velges for 2 år av gangen, og 1 medlem hvert år velges for 1 år av gangen, slik at komitéen til enhver tid består av minimum ett medlem valgt året før. Det velges også 1 varamedlem for ett år.

    4.6 Bransjesekretariatet

    VPs daglige gjøremål, servicefunksjoner og langsiktige strategiske oppgaver ivaretas og koordineres av bransjesekretariatet, som ledes av VPs Bransjeleder.

    Bransjelederen rapporterer til ledelsen i Virke og til Bransjestyret.

    Før gjennomføring av bransjeavtaler o.l. som binder mange medlemsvirksomheter, bør Bransjesekretariatet be Bransjestyret avgjøre om det foreligger nødvendig forankring hos medlemmene.     

    5. Medlemskap

    Som medlem kan opptas privat norskregistrert foretak som driver alminnelig næringsvirksomhet innenfor VPs område og som er et uavhengig produksjonsselskap (for å anses som uavhengig produksjonsselskap i denne sammenheng skal virksomheten ikke være 100 % eid av en kringkaster, strømmetjeneste eller lignende og/eller ikke hovedsakelig produsere kun til én kringkaster, strømmetjeneste eller lignende), og har som hovedformål på profesjonell basis å produsere film-, TV-, spill- eller reklameproduksjoner.

    Enkeltmannsforetak og fysiske enkeltpersoner kan ikke søke om medlemskap.

    Bransjesekretariatet avgjør om betingelsene for medlemskap er til stede. Bransjestyret avgjør om nye medlemsgrupperinger skal innlemmes i VP.

    Selv om vilkårene ikke er oppfylt, eller det er tvil om vilkårene er oppfylt, kan Bransjestyret i særlige tilfeller innvilge medlemskap.

     6. Stemmerett

    Et medlem i VP har stemmerett i alle saker. Et medlem som står ute med medlemskontingent i mer enn seks måneder etter forfallsdato, fratas sin stemmerett i VP.

    Medlemmene kan representeres ved fullmakt på Årsmøtet og andre medlemsmøter.

    Til Årsmøte og medlemsmøte kan hvert medlemsselskap møte med inntil tre representanter, men har bare én stemme.

     7. Medlemmenes plikter

    Alle medlemmer plikter å følge de avtaler og vedtak som er fattet i overensstemmelse med disse vedtekter samt Virkes vedtekter.

    Hvis et medlem unnlater dette, kan vedkommende ilegges en bot i overenstemmelse med Virkes vedtekter.

     8. Avgifter

    Medlemmer betaler en årlig medlemskontingent som gjelder fra 1. januar til 31. desember.

    Kontingenter forfaller hvert år til betaling i henhold til Hovedorganisasjonen Virkes praksis.

    Medlemmer som står ute med medlemsavgift én uke før Ordinært årsmøte, har ikke stemmerett på Årsmøtet.

    Medlemmer som skylder medlemskontingent for mer enn ett år har ingen rettigheter, og kan strykes som medlem av VP. Strykes et medlem, kan det ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt.

    Medlemmer som står ute med medlemsavgift én uke før Ordinært årsmøte, har ikke stemmerett på Årsmøtet.

    Medlemmer som skylder medlemskontingent eller produksjonsavgift for mer enn ett år har ingen rettigheter, og kan strykes som medlem av VP. Strykes et medlem, kan det ikke tas opp igjen før skyldig kontingent er betalt.

     9. Habilitet

    Medlemmer av VPs organer kan ikke delta i behandlingen av en sak hvor vedkommende er inhabil. Medlemmet er inhabilt når det foreligger forhold som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet.

    Medlemmet plikter av eget tiltak å vurdere egen habilitet, og skal på forhånd og på adekvat måte varsle dersom det kan foreligge grunn til tvil ved denne. Avgjørelsen av habilitetsspørsmålet treffes av vedkommende organ, uten at vedkommende medlem deltar. Før spørsmålet avgjøres, bør vararepresentant varsles eller innkalles til å møte og delta ved avgjørelsen dersom dette kan gjøres uten vesentlig tidsspille eller kostnad.

     10. Eksklusjon og suspensjon

    Et medlem i VP kan for alltid (eksklusjon) eller for et bestemt tidsrom (suspensjon) utelukkes av VP når vedkommende opptrer i strid med VPs formål, eller har utvist så klanderverdig adferd at det anses å kunne skade VP.

    Bransjestyret avgjør spørsmålet om eksklusjon fra VP etter at medlemmet er gitt anledning til å uttale seg. For at utelukkelse skal finne sted, må minst 4 av Bransjestyrets medlemmer stemme for det.

    Avgjørelse med begrunnelse sendes medlemmet i rekommandert brev senest én uke etter Bransjestyrevedtaket. Medlemmet kan klage avgjørelsen inn for Årsmøtet. Klagen må være innkommet til VPs Bransjesekretariat innen fire uker etter at underretningen er sendt. Klagen behandles på første ordinære årsmøte hvis det er mer enn 5 uker igjen til dette. Er klagen innkommet senere, behandles den på det påfølgende årsmøtet. På det årsmøtet hvor klagen behandles, skal det utelukkede medlem innkalles og ha rett til å møte og uttale seg, men skal fratre under behandlingen. Årsmøtet har også rett til å høre andre berørte parter.

    Årsmøtet avgjør så med endelig virkning og alminnelig flertall om utelukkelsen skal opprettholdes eller ikke.

    Slik avstemning skal skje skriftlig.

    Eksklusjon fra VP har ikke virkning på medlemskapet i Virke. En ev. eksklusjon i Virke behandles etter Virkes vedtekter.

    I tillegg til ovenstående vil et medlem automatisk bli ekskludert av VP dersom medlemmet ekskluderes fra Hovedorganisasjonen Virke (jf. Hovedorganisasjonen Virkes vedtekter § 6).

     11.Utmeldelse

    Et medlem kan melde seg ut av VP på de vilkår som gjelder for Hovedorganisasjonen Virke. Innbetalt medlemskontingent refunderes ikke. Skyldig medlemskontingent for perioden som medlem forfaller til betaling.

    Et medlem kan melde seg ut av VP og fortsette som medlem i Hovedorganisasjonen Virke. Medlemmet følger da Hovedorganisasjonen Virkes bestemmelser for medlemskap.

     12. Vedtektsendringer

    VPs vedtekter kan bare endres av Årsmøtet. Til beslutning om vedtektsendringer kreves ¾ flertall blant de representerte medlemmene.

     13. Oppløsning / Uttreden

    Oppløsning eller uttreden av VP fra Hovedorganisasjonen Virke avgjøres av Årsmøtet etter at forslag om oppløsning er fremlagt for medlemmene i innkallelsen, som skal skje med minst tre ukers varsel. Til beslutningen kreves ¾ flertall blant de møtende som må utgjøre minst 50% av det samlede medlemstall, eller ¾ flertall blant de møtende på to etter hverandre følgende årsmøter. Sammenslutning med andre foreninger etter uttreden fra Hovedorganisasjonen Virke ansees ikke som oppløsning.

    De fondsmidler/egenkapital VP tilførte Hovedorganisasjonen Virke ved fusjonen, eller som stammer fra forhold før fusjonen, skal følge VP ved en senere oppløsning/uttreden fra Hovedorganisasjonen Virke. Dersom fondsmidler/egenkapital ved oppløsning/uttreden er lavere enn ved fusjonstidspunktet tilfaller gjenværende netto fondsmidler VP.

    Dersom fondsmidler/egenkapital ved oppløsning/uttreden er høyere enn ved fusjonstidspunktet, deles overskytende 50/50 mellom partene.

    Eksempel:

    1 av 3)

    Fondsmidler inn ved fusjon: 100

    Bruk av fondsmidler etter fusjon: 0

    Opptjening av fondsmidler etter fusjon: 0

    Fondsmidler som følger ved oppløsning/uttreden: 100

    2 av 3)

    Fondsmidler inn ved fusjon: 100

    Bruk av fondsmidler etter fusjon: 20

    Opptjening av fondsmidler etter fusjon: 0

    Fondsmidler som følger ved oppløsning/uttreden: 80 (100-20)

    3 av 3)

    Fondsmidler inn ved fusjon: 100

    Bruk av fondsmidler etter fusjon: 0

    Opptjening av fondsmidler etter fusjon: 40

    Fondsmidler som følger ved oppløsning/uttreden: 120 (100 + [40/2])

    VPs formue skal etter en oppløsning og gjeldsavleggelse tilfalle det formål VP arbeider for å fremme.

     

     

     

     

     

Slik bruker du medlemskapet

Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.

  • Få hjelp med HR og arbeidsrett

    Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.

    Hjelp for arbeidsgivere

  • Forretningsjuridisk bistand

    Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.

    Forretningsjuridisk bistand

  • Gunstige fordelsavtaler

    Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.

    Se alle fordelsavtalene