Produsentforeningen
Produsentforeningen i Virke organiserer og jobber for norske film-, tv- og spillprodusenter. Virke har nærmere 170 uavhengige produksjonsselskaper som medlemmer. Våre medlemmer er produsenter av alt fra kort- og dokumentarfilm, spillefilm og tv-program til reklamefilm, spill, oppdragsfilm og andre audiovisuelle produksjoner. Virke har samlet inn data og rapportert fra norske dataspillprodusenter siden 2017. Vi forhandler overenskomster, jobber for gode politiske rammer for næringen og er opptatt av utvikling av bransjene.
Innhold på siden
Slik treffer statsbudsjettet bransjen
-
Ingen styrking av film
Budsjettforslaget for 2025 viser ingen satsing på film. Det er positivt at Filmfondet nå ser ut til å bli indeksregulert, men det er ingen økninger i bevilgningen som reflekterer det økte produksjonskostnadsnivået.
Bevilgningen til regionale filmvirksomheter får også en prisomregning, men den regionale satsingen regjeringen startet på i forrige budsjett blir ikke fulgt opp i dette budsjettforslaget.
Manglende styrking av filmfondet, manglende styrking av insentivordningen for film- og serieproduksjon, og manglende innføring av en medfinansieringsløsning for audiovisuell produksjon er den sørgelige konklusjonen i dette budsjettforslaget.
-
Skuffende om insentivordningen for film- og serieproduksjon
Insentivordningen for film- og serieproduksjon er i praksis nær halvert i løpet av regjeringsperioden. Foreløpig tilgjengelige friske midler for 2025 vil være ca 60 mill kr, som er en nedgang fra 2024. Av den samlede rammen på 130 mill kr er 70 mill kr satt av til tilsagn gitt tidligere over ordningen.
Virke har jobbet lenge for en konkurransedyktig og regelstyrt ordning, i tråd med anbefalingene regjeringen har fått i Olsberg-rapporten i 2023. Denne regjeringsbestilte rapporten, i likhet med all dokumentasjon bransjen selv har lagt fram, viser at ordningen er samfunnsøkonomisk lønnsom, og at innspillinger gjort over denne ordningen allerede lagt igjen en verdiskaping i Norge på 4,7 ganger før refusjonen kommer til utbetaling.
Vi er svært skuffet over at regjeringen ikke følger opp på sine egne mål om å styrke ordningen, og at ordningen fortsetter å være lite forutsigbar og lite konkurransedyktig, og at den heller ikke legger til rette for at flere norske produksjoner får mulighet til å spille inn i Norge. Over tid har Norge tapt filmprosjekter som kunne ha tilført flere milliarder kroner til den norske økonomien, og skapte arbeidsplasser i distriktene og store ringvirkninger i omkringliggende næringer.
-
Øremerkede midler til innkjøp av dataspill
Det foreslås 5 mill kr i øremerkede midler til dataspillsatsing, for å opprette en prøveordning under NFI for tilskudd til innkjøp av dataspill. Det er positivt at norske spill gjøres tilgjengelig for barn og unge i større grad. Tiltaket bidrar imidlertid ikke til å styrke den produserende norske spillbransjen.
Vi etterlyser at regjeringen leverer på dataspillstrategien for 2024-2026, hvor regjeringen satte som tiltak å styrke filmfondet med økte bevilgninger til utvikling og lansering av dataspill. Det er overraskende at dette ikke følges opp i budsjettforslaget.
-
Det haster med å få medfinansiering av audiovisuelle produksjoner
Regjeringen har fortsatt ikke innført en medfinansieringsplikt for strømmetjenesteaktører, på tross av bred støtte fra en samlet bransje. Når det heller ikke er vekst i de statlige bevilgningene, er det viktigere enn noensinne at regjeringen sørger for å innføre systemer en rekke andre land i Europa for lengst har innført, som kan sikre tilgang på annen finansiering til norske filmer og serier.
Medfinansiering er nødvendig for at vi skal kunne ha en bærekraftig, levedyktig bransje med aktivitet og arbeidsplasser i hele landet.
Norsk produksjonsbransje må få like konkurransevilkår som andre land. Mangelen på medfinansieringsordning stiller norsk bransje i en vanskeligere posisjon enn internasjonale. Norge er forpliktet til å innføre en kvote på 30 pst. europeisk innhold. Vi ønsker at mest mulig av dette skal være norsk. Da må det innføres forpliktelser om at strømmeaktørene skal være med og investere/finansiere i norsk innhold.
5 nøkler for en fremtidsrettet sektor 2023-2025
-
1. Sterk kulturell infrastruktur
Ambisjon: Alle skal ha muligheten til å utøve og oppleve kultur
-
2. Strategisk satsing på bærekraft
Ambisjon: En klimanøytral kultursektor innen 2050
-
3. Vekst i kreativ næring
Ambisjon: Økt verdiskaping og sysselsetting i kreative næringer
-
4. Skatte- og avgiftspolitikk for gode konkurransevilkår
Ambisjon: Forenkle næringsdrift og øke kapitaltilgang
-
5. Kunnskaps- og kompetansefokus
Ambisjon: Møte fremtidens kompetansebehov i kreative arbeidsplasser
Mer effektiv merverdiavgift i kultur- og besøksnæringene
Vi jobber for at det skal vedtas en utredning av felles lav merverdiavgift på alle kulturnæringer, samt en opprydning i- og forenkling av merverdiavgiftssystemet for kulturfeltet.
Merverdiavgiftssystemet fremstår som komplisert og rotete for mange kulturnæringsaktører. Størst utfordring opplever de som befinner seg delvis innenfor og utenfor dagens merverdiavgiftssystem. Det er krevende å vite hvilke deler av virksomheten som er omfattet av momsplikt, hvilke som er utenfor samt hvordan man i de enkelte tilfeller finner riktig avgrensning. Dette gir betydelige praktiske problemer, ved siden av negative konkurransemessige og økonomiske effekter som følge av merverdiavgift som låses inne.
Vi har bedt Samfunnsøkonomisk analyse AS å drøfte de økonomiske og administrative kostnadene for reiselivs- og kulturvirksomheter som følge av å måtte operere med flere mer-verdiavgiftssatser, samt skillet mellom tjenester som er innenfor og utenfor merverdiavgiftssystemet. Som del av drøftelsen inkluderes kostnadsberegninger for bransje og typiske eksempelvirksomheter i reiselivs- og kulturnæringene. Se rapporten
Kulturlivets klimapåvirkning
Hvordan kan kulturfeltet kutte i utslipp av klimagasser? Det forsøker denne rapporten å svare på ved å gi en oversikt over klimapåvirkningen fra kultursektoren, og eksempler på hvordan ulike aktører i sektoren jobber for å kutte utslippene sine.
Høring
-
Regjeringen skroter medfinansiering – nå må vi sette vår lit til Stortinget!
Regjeringen har lagt fram en proposisjon til Stortinget som svært overraskende skrotet medfinansieringsordningen for internasjonale strømmeaktører som opererer i Norge.
Åpenhetsrapport
Dette skjer
Se alle arrangementerDitt medlemskap fra A til Å
Hva kan Virke gjøre for deg? I dette webinaret får du en effektiv gjennomgang av alle deler av ditt medlemskap fra politikk, tariff og analyse, til fordelsavtaler og juridiske tjenester med spesielt fokus på deg som daglig leder.
Produsentforeningen 90 år
Produsentforeningens kavalkadevideo fra 90-års jubileet
Nettverk for ledere
Trenger du en sparringspartner - eller flere? I våre nettverk møtes 10-20 personer fra ulike virksomheter som har tilsvarende stillinger. Vi møtes for å diskutere konkrete temaer og problemstillinger fra hverdagen.
Hvert møte vil være todelt; det vil være et konkret fagtema på hver samling og erfaringsutveksling/sparring med dine felles nettverksdeltakere.
Styre
-
-
Vedtekter for Virke Produsentforeningen (VP)
Kontakt oss
Slik bruker du medlemskapet
Medlemskapet gir deg tilgang til en rekke fordeler for deg som arbeidsgiver.
-
Få hjelp med HR og arbeidsrett
Virkes rådgivere står klare til å bistå med gode råd og konkret hjelp i forbindelse med ansettelsesavtaler, oppsigelsessaker, nedbemanningsprosesser og andre personalsaker.
-
Forretningsjuridisk bistand
Få tilgang til forretningsjuridisk bistand fra Virkes erfarne advokater. Medlemmer får inntil 30 minutters forretningsjuridisk rådgivning i hver sak, helt kostnadsfritt. Tar henvendelsen lengre tid, får du en svært konkurransedyktig pris.
-
Gunstige fordelsavtaler
Spar penger på produkter og tjenester som bedriften har bruk for! Som Virke-medlem får du gode rabatter og prioritert kundeservice hos våre mange samarbeidspartnere.