Rekordmange nordmenn ferierer i utlandet

Publisert:

Nordmenn velger flere kortere og dyrere feriereiser, stadig oftere i utlandet. Samtidig står turistmarkedet her hjemme foran en krevende sommer.

Rundt 870 000 nordmenn reiser på chartertur i sommer, det er en vekst på cirka 3,5 prosent fra i fjor, og cirka 5 prosent økning i individuelle reiser i skoleferien 2013. Det gir ny sommerrekord i utenlandsferierende nordmenn. Dette kom fram på dagens pressemøte om nordmenns reisevaner som ble holdt på Nasjonalgalleriet i Oslo.

Virkes direktør for Reise Utland, Rolf Forsdahl, er ikke overrasket.


- En sterk norsk krone og utsiktene til nok en sommer med ustabilt vær, i alle fall i Sør-Norge, fører nok til at mange hopper på en utenlandstur uten å ha bestemt seg for det lang tid i forveien, sier han.

- Spania, Hellas og Tyrkia er som vanlig de mest populære destinasjonene. Urolighetene sentralt i Tyrkia medfører svært få avbestillinger, ettersom de i liten grad påvirker feriedestinasjonene, sier Forsdahl.

Utfordringene for den norske turistbransjen
- Nedgang fra våre nære europeiske volummarkeder rammer turistregionene. Lyspunktet er at nordmenn øker sitt forbruk på opplevelser gjennom hele året. Opplevelser og reiser er blitt populære gaver, men det meste av veksten i ferieforbruket skjer fortsatt utenlands, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør i Virke Reise Norge.

- Det er en langvarig trend at nordmenn deler opp ferien. Vi ser at nisjene vokser. Spesielt er aktiviteter i naturen og deltakelse på festivaler og idrettsarrangementer viktige motiver for deler av nordmenns ferie, sier hun.

Likevel er utlendingene enda mer opptatt av kultur på sin norgesferie enn nordmenn.

- Norge er et naturbasert reisemål. Likevel benytter hele åtte av ti utledninger seg av kulturtilbud under sin norgesferie. Det viser at godt samarbeid mellom kultur og reiseliv blir stadig viktigere, sier Solheim.

En fersk undersøkelse blant turoperatørene som selger Norges-reiser i utlandet viser at lokalmat er i ferd med å bli et fortrinn i det internasjonale markedet.

- Markedet etterspør aktiviteter, lokalmat, kulturopplevelser og autentiske opplevelser. Her finnes det muligheter for Norge selv i et tøft internasjonalt marked.

Last ned rapporten Innsikt/Utsyn 2013 her.