Tar klimadebatten inn i bedriftene

Publisert:

Arbeidslivets klimauke er et unikt prosjekt, hvor hele det norske arbeidslivet står sammen for å bidra til klimaarbeidet. Mandag ble det sparket i gang fra Kulturhuset i Oslo.

Butikksjef Trond Farstad og tillitsvalgt Christopher Radecki fortalte om klimatiltakene de har innført i Clas Ohlson-butikken på Storo senter i Oslo.

– Kaffe er en viktig del av norsk arbeidsliv, og trues av klimaendringer. Hva skulle vi gjort uten kaffe i det norske arbeidslivet?

Slik startet klima- og miljøminister Vidar Helgesen frokostmøtet om Arbeidslivets Klimauke på Kulturhuset i Oslo mandag 15. januar. Helgesen var tydelig inspirert av hva arbeidslivets organisasjoner, både på arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden, har fått til sammen.

– I Norge har vi tradisjon for godt samarbeid. Det trengs også for at vi skal klare klimaomstillingen. Gjennom Arbeidslivets Klimauke kan vi lære av dem som har gått foran og fått til gode miljøtiltak. Det viser seg at det som er bra for kloden, også ofte er bra for lommeboken, sa han fra scenen.

En bred koalisjon står bak initiativet

Det er første gang alle de store arbeidslivsorganisasjonene, Virke, NHO, LO, Akademikerne, Unio, YS og KS går sammen om en klimadugnad. Målet er å bringe klimadiskusjonene ned på de enkelte bedriftene, og sørge for at bedrifter i alle sektorer skal ta inn store og små klimatiltak i sine planer.

– Det som skiller denne kampanjen fra andre miljøkampanjer, er at vi vil skape diskusjoner om klima mellom ledelsen og ansatte i den enkelte bedrift. Fra vår statusundersøkelse, ser vi at bare 2 av 10 gjør dette ofte i dag, sa Camilla Gramstad, CSR-ansvarlig i Virke og prosjektleder for Arbeidslivets Klimauke.

Tror på de små, enkle grepene  

Blant bedriftene som ble trukket frem som gode eksempler på nettopp dette samarbeidet, var Clas Ohlson. Butikksjef på Clas Ohlson Storo, Trond Farstad, og tillitsvalgt Christopher Radecki fikk fortelle fra scenen at de innført forbilledlige tiltak for å stimulere til slik diskusjon.

Blant tiltakene de har innført, er en forslagskasse på nettet der ansatte kan komme med ideer til bedre løsninger, og bli tatt på alvor. For eksempel har mye plastemballasje blitt byttet ut med mer miljøvennlig pappemballasje, etter forslag fra ansatte.

– De store endringene vi vil får til fremover, kommer som følge av de små tiltakene vi gjør hver eneste dag. Hvis vi i butikken klarer å påvirke noen kunder til å gjøre mer miljøvennlige valg, så kan de føre til store endringer i samfunnet etter hvert, sa Farstad. 

Vet du hva din bedrift kan gjøre for å bidra? Gå inn på Arbeidslivets Klimauke sin nettside og få tips og inspirasjon.