Ungdommen inntar næringslivet

Publisert:

Ungdommene og VIbeke
Adm. dir i Virke, Vibeke Hammer Madsen, besøkte de formidlerne Martin, Yrja, Casper og Iven på deres kontor

Hvorfor har fire unge lovende møtt statsministeren, intervjuet en rekke næringslivstopper, bodd i en container og hatt eget talkshow? Fordi de skal redde det norske næringslivet.

I næringslivets storsatsing Office X, skal fire unge lovende fortelle historien om norsk velstand og verdiskapning. Fra et kontorbygg i Karenslyst allé i Oslo, utforsker de hver uke et nytt tema, og formidler reisen gjennom sosiale medier.

Yrvja, Iven, Casper og Martin, som ble ansatt i vår for å drive Office X, får full tilgang til det ypperste av ekspertise når de skal utforske det norske næringslivet.

Fredag var Madsen på besøk i kontorlokalene for å ta en prat med formidlerne.

– Blant unge i dag, har det bredd seg en oppfatning av at næringslivet bare består av griske og grådige bedrifter, og at landets rikdom kun kommer av politikken som føres. Det stemmer jo selvsagt ikke, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør for Virke.

Nettopp derfor ville Virke, sammen med NHO, Civita, Spekter, Rederiforbundet, Finans Norge og Innovasjon Norge la fire unge selv få finne ut av hva som skaper verdiene i Norge, og hva vi skal leve av i fremtiden. På facebook, Instagram, youtube kan både unge og gamle følge deres utvikling og høre deres konklusjoner.

– Det er som er kult, er at initiativtakerne tør å la oss utforske dette på vår egen måte. De legger ikke noe styring på hvordan vi skal jobbe, og det gjør at dette blir ekte, sier Iven Opsahl, en av de fire formidlerne.

– Inspirerende møte

På Karenslyst Allé diskuterte Madsen og formidlerne blant annet spørsmålet om utdanning, som var et av de første temaene Office X tok for seg. hvilken kompetanse kommer Norge til å trenge, og hvordan sørger vi for å få den?

Alle fire var tydelige i sin konklusjon – bedriftene må bli bedre til å anerkjenne kunnskap i andre former enn en universitetsgrad.

– Dette temaet opptar næringslivet i stor grad. En undersøkelse vi har gjort viser at hele 8 av 10 bedrifter ser på tilgangen til rett kompetanse som den viktigste barrieren for å kunne klare omstillingen, sier Madsen.

Hun er tydelig på at vi må snu ideen om at kunnskap kun kan skaffes på forelesninger på universitetet.

– Se på varehandelen, en bransje som virkelig har forstått dette. Fagskolene til for eksempel dagligvarehandelen er et ypperlig eksempel på at kompetanse kan bygges i bedriftene.

– Det er derfor Office X er så viktig! De er med på å engasjere de unge til å forstå verdien av arbeid, verdien av næringslivet og verdien av kunnskap, selv om den kommer i andre former enn en mastergrad, avslutter Madsen.